Home » Kaffe » Bærekraft lønner seg
Sponset

I 2010 tar Arvid Nordquist en strategisk beslutning om å satse på bærekraft. Nå er all kaffen som brennes på Solna i Stockholm sertifisert, og brenneriet er hundre prosent fossilfritt. Ikke bare kommer det kaffeprodusenter og miljøet til gode, satsingen har vært lønnsom for selskapet. Produksjonen har økt fra 9000 – 16 000 tonn i året.

Flere containere med kaffe ankommer Solna hver dag, og akkurat nå tømmes en 20 tonns sekk med Peaberry fra Brasil. Brenneriet styres fra kontrollrommet og alt overvåkes på store skjermer. Pakkeriet ekspederer 60 000 poser i timen som pakkes direkte på paller og sendes ut til kaffetørste konsumenter i hele Norden.

Ny generasjon

Wilhelm Nordquist er 29 år og 4. generasjon i det familieeide selskapet, og skal bære en stolt tradisjon videre. Det er hans far Anders Nordquist som leder selskapet. Nå klatrer kaffeproduktene til Arvid Nordquist oppover på salgslistene og yngste generasjon har grunn til å smile. Wilhelm slurper mye kaffe sammen med Jean- Charles Matteï og de andre i teamet. I cuppingrommet cuppes det 180 kopper to ganger daglig. Kvaliteten skal sjekkes både før og etter ankomst, og selvsagt fortløpende under produksjonen.

– Jeg har hengt rundt i lokalene siden jeg var guttunge, sier 29-åringen.

Wilhelm har jobbet her i fire år og fordypet seg ett år hos Bernhard Rothfos, et stort tysk handelshus innen kaffe. Et halvt år på hovedkontoret i Tyskland, deretter et halvt år i Costa Rica og Nicaragua. Han har ellers reist masse, og har skaffet seg nødvendig innsikt for å kunne håndtere et utfordrende marked.

Arvid Nordquist har et godt rennommé og kvalitet står sentralt.

– Uten god kaffe er vi sjanseløse, understreker Wilhelm.

– I kampen mot de store må vi stikke oss fram på et vis, så kanskje vi kan gjøre en forskjell på kvalitet. Vi må være harde og ikke kompromisse på den kaffen vi tar inn. Vi er kanskje litt konservative, men dette ligger i ryggmargen vår, smiler han.

Bærekraft og innovasjon

– I 2010 startet arbeidet med bærekraft for alvor og nå er all kaffen sertifisert, sier Ina Bråsäter, Nordic Channel Marketing Manager.

Alle snakker om miljø og bærekraft, og Ina er stolt over den kulturen hun møtte da hun startet i selskapet for to år siden. Vi forstår at det gjennomsyrer virksomheten og at det kommer fra toppen. Hun er også begeistret over den sterke entreprenørånden som fremdeles eksisterer, til tross for at selskapet har blitt ganske stort.

I 2011 begynte de å klimakompensere. Produksjonen går på biogass og er fossilfri, og Arvid Nordquist brenner utelukkende kaffe som er sertifisert av enten Fairtrade, UTZ eller Rainforest Alliance. De har en stor andel økologisk sertifisert kaffe. At bærekraft står på dagsorden i alle slags virksomheter, både offentlige og private, fører til at etterspørselen etter sertifiserte produkter øker. Nå lanseres World Coffee Project, en ny serie produkter beregnet på dette markedet. Her begrenser man seg ikke til sertifiseringer, men gir direkte støtte til ulike prosjekter – til bedre forutsetninger for dyr, natur og mennesker. Kahawa Tembo er et ledd i støtten til de som arbeider med å redde elefanter i Afrika, mens Señoras støtter kvinnelige kaffebønder.

– Som leverandør ser vi stor verdi i å arbeide med aktører som fokuserer på kvalitet, og legger vekt på det etiske aspektet i alle ledd i produksjonen. Et av disse leddene er emballasje – som kan ha stor innvirkning på miljøet. Nå som vi går over til 80 prosent plantebasert emballasje for det profesjonelle i markedet, kan vi halvere karbondioksidutslippet sammenlignet med før. Vi streber alltid etter å oppfylle kundenes krav og dette er enda et skritt på veien mot en mer bærekraftig fremtid, sier Ina.

Kahawa Tembo er et ledd i støtten til de som arbeider med å redde elefanter i Afrika, mens Señoras støtter kvinnelige kaffebønder. Foto: Petrus Iggstrøm

Arvid Nordquist kaffe i Norge

I Norge selges det omtrent 400 tonn av Arvid Nordquist-kaffe med hovedvekt på kontorer og i serveringsbransjen. Det norske kontoret finner vi på Lysaker v/Sollerud stranda rett utenfor Oslo, hvor 23 personer arbeider med salgs- og markedsaktiviteter. De håndterer også den øvrige omsetningen til Arvid Nordquist, som er distributør for kjente merkevarer som Sun Maid, HiPP, Schär, A+, WC Duck, Glade, Tony’s, Autan, Raid, Kiwi, Del Monte, Skippy, Colmans.

Arvid Nordquist har virksomhet innenfor fire forskjellige produktkategorier: matvarer, vin og øl, kaffe og husholdningsprodukter. De er til stede i alle de fire nordiske landene med salgs- og markedsorganisasjoner. Porteføljen inneholder varemerker som de selv eier, utvikler og produserer, og varemerker som de representerer for andre merkevareeiere.

– Det norske kaffemarkedet er interessant, men har flere sterke lokale aktører, sier Bjørn Kåsin. Han er salgssjef for Out of Home-markedet, og konsentrerer seg om å selge til de såkalte proff-kundene, både bedrifter og HOREKA.

– Det virker ikke som den litt mørkere svenske brenningsgraden er en ulempe, selv om det selvsagt er mange bedrifter som sverger til lysbrent kaffe. Som svenskene, er vi tradisjonelle når det kommer til kaffevaner, men tendensen går i retning mørkere brenning.

Bjørn Kåsin forteller at de har hatt klar fordel av Arvid Nordquist sin satsing på sertifiserte produkter. Med den oppmerksomheten bærekraft og miljø har fått, er det en klar fordel at selskapet har en tydelig miljøprofil.

Oda Gomnes er Brand Manager for kaffe i Norge hos Arvid Nordquist. Hun bekrefter at selskapets miljøprofil og deres siste satsing hvor de er først ute i Norge med pakninger som er laget av 80 prosent plantebasert emballasje, gir troverdighet i markedet. Kundene er fornøyde og Arvid Nordquist har opplevd en kraftig vekst de siste årene. Det norske selskapet har nær doblet omsetningen siste fire årene, og nærmer seg 300 millioner kroner.

– Dette er en familiebedrift. Kulturen i selskapet er god med mange flinke medarbeidere og sterke merkevarer. Det at selskapet har vært i markedet i 135 år, er ingen garanti for fortsatt fremgang. Hver eneste dag etterstreber vi å gi kundene best mulig service. Ved alltid å strebe etter å bli bedre utvikler vi hele tiden virksomheten, sier Bjørn Kåsin.

– Vår visjon er å være den beste partneren – levere kvalitet, service og verdi, så kundene kjenner seg inspirert når de treffer oss og våre brands.

Neste artikkel