Home » Inspirasjon » Derfor er det lurt å drikke vann
drikke

Derfor er det lurt å drikke vann

Tekst: Tom Backe / Foto: Getty Images

Hender det at du blir slapp i sommervarmen? Da kan det hende at du ikke har drukket nok og at du har en dårlig væskebalanse i kroppen.

Væske brukes på mange måter i kroppen. Den er med på å regulere kroppstemperaturen og er også et transportmedium hvor næringsstoffer, immunceller, hormoner, signalstoffer og mange andre ting transporteres rundt i kroppen fra organ til organ og fra vev til vev. Det er også væske som styrer cellenes funksjonsevne. Cellene kan skrumpe inn hvis de får for lite.

– Vi tåler fint noe midlertidig overskudd eller underskudd av væske, men store akutte endringer, eller langvarig påkjenning med moderat ubalanse kan være skadelig, forklarer Therese Mathisen som er ernæringsfysiolog i TheMa Nutrition.

Hvor mye væske du trenger å tilføre hver dag er avhengig av kroppsstørrelse, forholdene du oppholder deg under som temperatur, lufttrykk og luftfuktighet. I tillegg spiller aktivitetsnivå inn.

– En enkel måte å sjekke væskebalansen på er å følge med på urinproduksjonen. Den skal helst være så tilstrekkelig at du går regelmessig på do for å tisse. Hvis urinen har klar farge og lite lukt er det indikasjon på at væskebalansen er i orden, fortsetter hun.

Det er vann vi trenger

Kroppen produserer mindre spytt hvis den får for lite vann. Det kan medføre tørr munn og dårlig ånde. Du kan også bli slapp og føle deg utmattet, få hodepine eller bli svimmel. Vann er i tillegg også viktig for å opprettholde en sunn og frisk hud. For lite vann kan faktisk også føre til at du får flere rynker. Fordelen med å bruke vann som tørstedrikk og som hovedkilde til væskebalanse, er at det strengt tatt er vann vi trenger. I vannet er det ingen unødvendige kalorier som gjør vektregulering vanskelig. Vann inneholder heller ikke sukker som tærer på tennene!. Så lenge vi spiser mat, vil vi få de saltene vi trenger for å regulere væsken korrekt i kroppen, derfor trenger vi egentlig bare å drikke vann:

– Gjør det til en god rutine å drikke minst ett eller to glass drikke til hvert måltid, og tørstedrikk innimellom med noen glass vann mellom måltidene. Men det er ingen grunn til å være “hysterisk” og måtte bære med seg flasker å helle i seg gjennom dagen, unntatt i spesielle situasjoner hvor du er mye i aktivitet eller når det er så varmt at du svetter mye, sier ernæringsfysiologen til slutt.

Tips: Så mye vann trenger du

– Hovedregelen er at du skal drikke så mye at du må tisse regelmessig og at urinen har en klar  farge og lite lukt.

– De fleste trenger to til tre liter væske hver dag. Noe av denne væsken får vi gjennom fuktigheten i maten vi spiser.

– Hvis det er varmt, hvis du svetter mye, trener eller bruker bestemte medisiner kan du også trenge mer vann.

– For idrettsutøvere er anbefalingen en halv til en liter vann i timen for å forhindre prestasjonstap. De fleste trenger vann etter treningen også for å rehydrere skikkelig etter økten.

– Gjør det gjerne til en god rutine å drikke et par glass vann til måltidene og et glass eller to mellom måltidene i tillegg.

Neste artikkel