Home » Bærekraftig mat » Fremtidens fastfood
Sponsored

Det er ikke lengre en utopi å servere mat som er godt for både deg, lommeboka og planeten – og det på under 2 minutter.

Why can’t fast food be good food?

I juni 2018 åpnet LEON dørene mellom spor 2 og 3 på Oslo S. Siden har ytterligere to LEON-restauranter åpnet i Oslo; i Frognerveien 1 og på Munch Brygge i Bjørvika. Visjonen er enkel, men ambisiøs: Å servere mat som både smaker bra og er bra for deg, kjapt og til en god pris.

Tradisjonelt forbindes gjerne fastfood med fet, frityrstekt mat servert raskt og rimelig. Og kjapp mat funker. I en hektisk hverdag søker vi mot enkle løsninger. Dessverre er ikke alltid løsningene de beste for helsa eller for miljøet. LEON utfordrer tradisjonell fastfood ved å introdusere konseptet «Naturlig fastfood». Maten skal inneholde:

  • Mindre salt
  • Mindre tilsatt sukker
  • Mindre mettet fett
  • Mer frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter og ris.

Rettene smaksettes med urter og krydder, ikke salt. Raffinert sukker er byttet ut med honning eller fruktose. LEON baker sine fries i ovn. Det finnes ikke frityrgryter på restaurantene.

I tråd med nasjonale kostholdsråd og en satsing på en bærekraftig meny har LEON et bredt tilbud av retter uten kjøtt. I 2019 er halvparten av menyen vegetar eller vegan. En av de viktigste samarbeidspartnerne i arbeidet med å tilby en sunnere og mer bærekraftig meny er EAT. De bistår med rådgivning som hjelper LEON i riktig retning mot et bedre klimaavtrykk.

En sentral del av LEONs visjon er å tilby produkter som er fri for tilsetningsstoffer, og som produseres etisk forsvarlig. Umoe Restaurants er medlem av Etisk Handel Norge som gjør kvalitetssikring av leverandører og produkter.  

Kaffe og kake
Foto: Lisa Mathilde Donoghue

Samarbeidene med EAT og Etisk Handel Norge gir LEON mulighet til å påvirke alle ledd i verdikjeden så gjestene kan være sikre på at det å spise mat fra LEON er et godt valg for egen helse, for miljøet og for samfunnet.

Fremtidens fastfood

– Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på menneskene som lever i dag, samtidig som vi tilrettelegger for fremtidige generasjoner. Da må vi ta hensyn til økonomiske, miljømessige og helsemessige faktorer når vi introduserer et nytt fastfood-konsept til markedet. Vi tilbyr mat som er produsert på en etisk forsvarlig måte, som etterlater et lavere klimaavtrykk og som er i tråd med de nasjonale kostholdsrådene. Samtidig må vi være konkurransedyktige på pris og servicetid, sier Maria Willumsen, administrerende direktør for QSR i Umoe Restaurants.

Tre kjappe bærekrafstiltak:

  • Varelevering gjøres utenom rushtider og av kjøretøy som bruker biodiesel. Levering av mat ut til kunder gjøres i samarbeid med Foodora eller på egen el-sykkel.
  • 50% av menyen er uten kjøtt.
  • Maks 1% matsvinn per dag. I dag er snittsvinnet på 0,6%. Eventuell overskuddsmat selges via Too Good To Go.

OM LEON

– LEON Oslo S var den første restauranten som åpnet utenfor Storbritannia. Globalt finnes det over 60 LEON restauranter.

– Ansatte i LEON setter seg personlige bærekraftsmål; å gå eller sykle til jobb eller velge vegetarmat til middag et antall ganger i uka.

– Over 30 ulike nasjonaliteter jobber i LEON Norge.

Av Ida Baardseth, Brand Manager LEON

Next article